T1, T3 a L7e - Vše, co potřebujete vědět o registraci čtyřkolky na silnici
Pokud chcete s čtyřkolkou jezdit legálně po silnicích, musíte ji zaregistrovat a získat SPZ. Existují tři hlavní typy homologace podle typu vozidla a jeho využití.
Níže najdete podrobný přehled jednotlivých kategorií a jejich požadavků.
Žluté SPZ

Speciální vozidla - podobné malým traktorům
Podkategorie: T3a a T3b
Maximálně 40-60 km/h
T nebo B do 3500 kg
TP speciálního vozidla
První po 4 letech, pak každé 2 roky
Není povinná
Žluté SPZ

UTV a SSV s posezením vedle sebe
Provozní hmotnost nad 600 kg
Maximálně 60 km/h
B nebo T
Povinné bezpečnostní pásy
Přilba doporučena
První po 4 letech, pak každé 2 roky
Bílé SPZ

Téměř neomezené využití
Podkategorie:
EURO4/EURO5 povinné
B
Povinná
První po 6 letech, pak každé 4 roky
Novější modely, zpravidla dražší kvůli přísnějším požadavkům na výrobu
| Vlastnost | T3 | T1 | L7e |
|---|---|---|---|
| SPZ | 🟡 Žluté | 🟡 Žluté | ⚪ Bílé |
| Max. rychlost | 40-60 km/h | 60 km/h | 90 km/h (L7e-B) / 15 kW (L7e-A) |
| Řidičák | T nebo B | B nebo T | B |
| Přilba | ❌ Ne | ⚠️ Doporučena | ✅ Povinná |
| První STK | Po 4 letech | Po 4 letech | Po 6 letech |
| Další STK | Každé 2 roky | Každé 2 roky | Každé 4 roky |
Záleží na tom, jak chcete čtyřkolku využívat. Pro terénní využití s občasnou jízdou po silnici postačí T3. Pro častější silniční provoz a vyšší rychlosti zvažte L7e.
Ne, typ homologace je dán výrobcem při výrobě vozidla. Nelze ho zpětně změnit.
Cena závisí na typu homologace a dalších faktorech. Rádi vám pomůžeme s výpočtem a vyřízením registrace.
Ano, pro všechny typy homologace (T3, T1, L7e) je povinné ručení nutné.